Är Kyrkan Då och Nu: Frågor från Apostlagärningarna

link: http://wwwstaff.murdoch.edu.au/~loader/BeingtheChurch1.htm

William Loader

1 “Kommer du i denna tid återupprätta riket åt Israel?” (Apg 1:6)

När visionen inte görs, vad gör vi?

Inledning

I dessa studier och vi ska titta på de tidiga kapitlen av Apostlagärningarna och jag har kallas serien av fem studier: “Är Kyrkan Då och Nu: Frågor från Apostlagärningarna”. Det är frågor som har funnits med i Kyrkan från början och som varje generation måste möta på nytt. Lukas, författaren till Apostlagärningarna, hjälpt folk i hans generation att möta de frågor genom att berätta om Jesus i Lukasevangeliet och historien om de tidigaste åren av Kyrkan i boken av Apostlagärningarna. Han skrev bara ett par generationer resa. Han har samlat ihop minnen och traditioner som hade kommit ner till sin generation och sätta ihop dem på ett sätt som lyfter fram oro för sin egen dag. Vi står i tacksamhetsskuld till honom, inte bara för den information som han ger oss i processen, men framför allt för de problem han pekar upp. Han kommer att vara vår guide och på samma gång vi ska ta hänsyn till större resurser i Nya Testamentet som de kastar ljus över händelser och frågor som han spelar.

 1. Hopp om Kungariket

Precis i början av Handlingar, Lukas identifierar den första stora fråga. Lärjungarna frågar den uppståndne Jesus: “Kommer du nu i denna tid upprätta riket åt Israel?” (Apg 1:6). Här är de identifiera hjärtat av deras oro. “Kommer du i denna tid återupprätta riket åt Israel?” Vi ofta hoppar över sin fråga och skynda över till Apostlagärningarna 1:8 där Jesus förklarar att de skall vara vittnen till det yttersta ändar. Men låt oss höra deras fråga:

“Kommer du i denna tid återupprätta riket åt Israel?” Det är inte en dum fråga eller ett irrelevant. Jesu svar: “Det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder som Fadern har lagt ner på sin egen myndighet”, på något sätt förringar giltigheten eller allvaret i frågan. Det är bara frågan om timing. Den centrala frågan för lärjungarna är att återupprätta riket åt Israel. Varför? Eftersom detta var också en central fråga för Jesus, som han förkunnade och lovat, och för vilken han dog.

Jesus hade förkunnat: “Guds rike är nära.” Det förlovade rike är på väg att bryta sig in i den mänskliga historien. Redan i Jesu verksamhet var det tecken på att bryta i Guds konung. Jesus sade: “Om jag är med Guds finger som driver ut de onda andarna, då har Guds rike kommit till er.” Redan där män och kvinnor var att vara fri från de krafter som förslavade dem, att Guds regering upprättades. Men i första hand de kommande rike, Guds rike, var en vision. Lukas berättar för oss att när Jesus stod upp i synagogan i Nasaret, han tog upp den och bläddra i Jesaja och läsa: “Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att förkunna goda nyheter för de fattiga, han har sänt mig till att förkunna frihet för de fångna och återhämtning syn för de blinda, för att låta de förtryckta fria, till att förkunna året som Herren har utvalt.” Han förklarade: “Saliga är ni som är fattiga, ty eder hör Guds rike; saliga ni som hungrar nu, för att du ska vara nöjd; saliga ni som gråter nu, ni skall skratta.”

Över 500 hundra år tidigare profeten hade talat om Guds folk, Israel, bruten i anden, lever i fattigdom och svält, fångenskap i ett främmande land, i exil, och hade lovat befrielse. De skulle återvända hem till sitt eget land, att dyrka Gud i frihet och fred, och alla nationer och folk skulle glädja sig i Jerusalem som centrum för fred och rättvisa. De skulle slå sina svärd till plogar och sina spjut till beskärning krokar. Den mänskliga gemenskapen skulle festa och dricka vin tillsammans. Gud är konung skulle vara tillbaka till Israel.

Nu i hans tid, att Jesus såg på nedslagen, förkrossad ande av hans dag. Han såg deras fattigdom och hunger, deras slaveri och förtryck i händerna på Romarna och lokala myndigheter, deras längtan efter den utlovade frälsning och befrielse, och han använde dessa ord av Jesaja att förklara att Gud hade hört rop av hans folk. Gud hade sett till smärtan av hans folk, och deras synd-Gud hade inte övergett eller glömt sitt folk. Han skulle upprätta sitt rike. Guds rike är nära! När Jesus uttalade löftet om Guds rike, han använde också andra välbekanta bilder från Jesaja. “Många skall komma från öster och väster och sitta till bords med Abraham, Isak och Jakob i himmelriket.” Fåglarna, känner symboler för de Ofrälse, skulle hitta skydd i de grenar av den stora senap bush av riket, och i ett av hans mest provocerande handlingar, Jesus rensar rum i de icke-judiska domstolen i templet för att symbolisera den stora lovar att nationerna skulle komma till Guds rike och hitta en plats för sig själva.

Visionen av riket var både något som Jesus proklamerade och något som han bodde under sin verksamhet. Han ser fram emot att äta bröd och dricka vin i riket med sin egen, men redan under hans departement han firar det kommande rike i förväg. För det var den stora visionen om rättvisa och fred för alla folk, för frälsning och befrielse, som han förkunnade och som han bodde i ord och handling. I firandet av den Heliga Kommunionen fortsätter vi att anta att en stor vision, när män och kvinnor, när alla folk skall komma tillsammans i fred, njuta av Guds närvaro, att dela bröd och vin, i en stor gemenskap av kärlek. Det är fortfarande den stora visionen av riket, passion för Jesus i all sin verksamhet, den bön Jesus lärde sina lärjungar att be: “låt Ditt rike komma!’

När därför lärjungarna vände sig till Jesus och frågade: “Kommer du nu i denna tid upprätta riket åt Israel’, de var att ge röst åt denna passion. Deras förväntningar hade höjts. Jesus hade förkunnat att Gud har lovat att himmelriket var nära. Han hade fått avslag och brutalt lägga till döden på korset. Men Gud har uppväckt honom från de döda. Han var frikänd. Han hade rätt. Den rike är nära. Men när?

2. Besvikelsen

Lukas berättar detta eftersom det var en fråga på sin tid och det är en fråga som vi måste möta i vår. Jesus hade förkunnat kommande rike, goda nyheter för de fattiga, frihet för de fångna, men de fattiga i Galileen var dålig. De människor som inte var befriade. Hungriga var fortfarande hungrig. The broken hearted var fortfarande broken hearted. Gråt fortfarande grät. Och med över 2000 år senare problemet är inte mindre akut: de fattiga är fortfarande fattiga, hungriga är fortfarande hungrig, gråt fortfarande gråta, ödmjuk har inte varit upphöjd, den upphöjde har inte kommit låga, de rika har inte vänt sig bort med tomma händer.

Var Jesus fel? Hade han räknat fel? Vision var alltför idealistisk? alltför allomfattande? Tron på att en stor vändning skulle ske mycket snart bott på under de första decennierna av Kyrkan. Det kommande riket och, med det, den andra ankomsten av Jesus, som var på hand. Paul kunde fortfarande tror länge att det skulle hända när han var vid liv. Men det kom inte, som många väntat på det, och det hade inte kommit med Luke ‘ s dag, det har inte kommit i vår. Det kan vara lätt för en del att kollapsa till ateism och förklara att Jesus bara en annan fanatisk visionär av tiden. Vi kanske vill få tröst i det goda som har hänt. Men smärtan är kvar, när vi tittar ut i världen utan att rose-tonade glasögon. De fattiga är i stort fortfarande fattiga, hungriga fortfarande hungrig, gråt fortfarande gråt, liv och kärlek till Gud fortfarande avvisat och förkastat.

Vi sällan paus för att möta denna verklighet. Och ändå inför verkligheten av en sådan smärta är en kreativ stund. Det gör det möjligt för oss att lyssna, att lyssna på vad som händer i världen omkring oss, och att lyssna till vad det är som händer inuti oss själva. Våra frestelsen kommer alltid att vara att undvika smärta, att förneka att det är det, för att förklara det, för att kompensera för det. Jag tror att det är en av de viktigaste händelserna i den Kristna pilgrimsfärd. Eftersom det är en punkt av smärta det är ett centrum av en enorm energi. För individer och för kyrkor att energi kan vara självdestruktiva; det kan vara vad som driver människor till att religiösa getton, det kan också vara ett stort steg tillsammans på Kristi sätt.

3. Reaktion på Smärta, Besvikelse

I den andra delen av denna studie vill jag identifiera några vanliga reaktioner inför smärtan av att förverkliga visionen har uteblivit. Ett är att skjuta upp den vision. Det är helt framtiden. Det är en utopi. Detta är vanligtvis kopplad till en förändring i läge. Visionen blir en vision om himlen. En dag i slutet av världen, när Jesus kommer igen, eller en dag i himlen, dessa saker kommer alla att vara sant, dessa förhoppningar uppfyllda. Detta löser problemet, eftersom vi nu kan säga att Jesus inte talar om livet på jorden, utan om liv i himlen. Det faktum att inte mycket har förändrats på jorden är inte ett problem. Jesus var inte talar om förändring på jorden, bara den förändring som det kommer att bli för oss i himlen. Tyvärr det faktum att Guds rike verkar ofta som himmelriket i Matteus evangeliet har uppmuntrat denna tendens. Därför Jesus kom för att berätta om himlen. I själva verket, men “himlen” i frasen, “kingdom of heaven”, var bara Matteus bästa sättet att tala om “Gud” och inte tänkt att “riket är i himlen”. Himmelens konung, innebär att när Gud som är i himlen upprättar sitt rike i himlen och på jorden.

Om du senarelägga verklighet av visionen att framtiden eller upphöja den till himlen, till allvarliga konsekvenser för hur vi förstår det Kristna budskapet. De viktigaste uppgift blir att berätta för människor om den himmelska kungariket och hur Jesus berättade för oss att det var där och gjorde det möjligt för oss att komma in. Vi behöver inte bry oss om någon förändring för fattiga och hungriga, ödmjuk och trasiga pigg. Vad vi erbjuder är hopp bortom, inte hoppas eller förändring i världen. Visionen om guds rike är ett löfte; det är inte en agenda. En uppgift för kyrkan är att övertyga människor om löftet och sätt för att ta emot det. “Låt ditt rike komma” refererar till den framtida löfte. “Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen” kan leda oss bortom detta och ofta har. Men sedan, när detta har hänt, det har beror på hur vi definierar Guds vilja. Detta har ofta varit begränsade till de bud om att göra bra och kommissionen för att berätta för andra om himlen.

Att skjuta upp den vision för framtiden eller att flytta det från jorden till himlen inte att ta på allvar jordnära karaktär av Jesu löfte. Det är inte vettigt av Jesu anspråk på att riket skulle kunna bryta in i de rättsakter från hans tjänst bland människor. Det är inte fel i att betona framtiden, eller ens för att betona himlen, för löftet är av en ny himmel och ny jord. Det är fel i att förneka att det löftet gäller här och nu verklighet av det jordiska livet.

Ett andra svar jag vill lyfta fram är relaterade till den första. Det begränsar inte den rike att en framtida händelse eller ett fantastiskt ställe som vi går in efter döden. Det identifierar hoppas det rike som hänvisar i första hand till den andliga dimensionen i människor. Det internalises och spiritualises visionen. Jesu löften till de fattiga och de hungriga blivit löften till de andligt fattiga och andligt hungriga. Nya skapandet avser nu endast för att frälsa själen. Det finns ingen smärta i vision av Jesus inte är uppfyllt, eftersom visionen har begränsats till det andliga livet för den enskilde. Det finns många varianter av detta svar. Ibland tar det form av en sprudlande känslomässiga andlighet, upptagenhet med själens inre frid och glädje, flytande upp av entusiastiska gemenskap. Detta kan ske i den karismatiska eller så kallade “förnyelse” – rörelsen, men det behöver inte. Men det finns lika i andra former av andlighet, till exempel i några av de nya former av Kristen mystik, och i de mer traditionella former av Kristendomen där enskilda etiska beteende, som är bra, ligger i hjärtat av saker. Dessa är ofta kopplade med en stark tro på framtiden eller det himmelska kungariket. Det finns en liten bit av himlen, och Guds rike, i var och en av oss eller i vår andliga gemenskap, men den värld vi lever i är något att ha överlevt, levt igenom, som Pilgrim på hans framsteg till den himmelska staden.

En annan helt annorlunda angreppssätt är att påstå att själva Kyrkan är Guds rike. Kyrkan är den lovar. Detta är ett sätt att institutionalisera rike. Men detta kan bara göras genom att naivt att föreställa sig att institutionen i Kyrkan är en liten bit av fullkomlighet på jorden. Att påstå detta är att lura oss själva. En annan strategi som bara är inriktad på nuet är den som tar visionen om guds rike som ett reformprogram. Visionen är verklighet är då något för oss att uppnå våra egna välgrundade insatser och strategier. Inom denna metod finns det oftast en tung fokus på den sociala och politiska verkligheten och den onda karaktären av förtryck kan även leda sina anhängare att användningen av våld för att uppnå förändring, som bland frihetskämpar eller tidigare i kriget mot Hitler. Men alltför ofta sådana metoder misslyckas med att erkänna enskilda dimensioner av förändring och den framtida kvaliteten i riket är Guds gåva. Resultatet kan lätt bli en kvasi ateistisk lagiskhet, en sträng av välinformerade oughts bundna som en tung skuld att förmå börda på ryggen av troende. Här finns det ingen transcendent hoppas.

Dessa metoder kan inte vara fel i vad de försäkrar. Men de har fel i vad de förneka. När vi tänker på dessa sätt, vi är massivt avkortning av den vision av Jesus. Jesus vision av Guds regering var inte en inbjudan till att dra sig tillbaka från världen till ett religiöst ghetto gemenskapen eller till fromma och moralisk individualism. Det kan inte reduceras till en reform manifest ideal uppnås genom mänsklig ansträngning. Att söka Guds rike aldrig att plocka ut en del av verkligheten där Gud kan regera eller en gång i verkligheten när han skulle regera. Att söka Guds rike aldrig betydde något mindre än att söka Gud har lovat regel i hela verkligheten, i tid och rum. Allt är inkluderat. Alla är inkluderade. Detta är löftet som Jesus förkunnade. Visionen är allomfattande. Det är detta allomfattande karaktär av hopp i riket som skapar smärta när vi ser den rike ouppfyllda. Men detta hopp av den totala rike får inte urvattnas för den skull att vi inte har att möta smärtan. Annars Gud är inte en gud för alla, men en gud med ett begränsat område. Människor gör gudarna för att springa ifrån smärtan Mycket religion drivs av den energi som smärta. Det är det som driver människor in i bekvämligheten av slutna system, upptagenhet med partiell verklighet, fromma flygning som är praktisk ateism i förhållande till den värld i vilken vi lever.

4. Verkligheten och Dagordningen

Jesus proklamerade goda nyheter till människor som lever i fattigdom och förtryck, bruten i anden, både andligt och materiellt, både individuellt och kollektivt ställda. Detta var inte bara ett himmelskt hopp. Det var inte bara hoppas på slutet av ålder. Det var inte bara hoppas för andlig förnyelse för individer och samhällen. Det var inte bara hoppas för materiell välfärd och social rättvisa för individer och samhällen. Det var alla dessa i åtnjutande av den rike och Guds närvaro. Detta var ett verkligt hopp. Det är därför lärjungarnas fråga vettigt. Hade det varit uppfyllda, skulle de ha sett det. Och det var detta hopp som Jesus proklamerade så nära till hands och som han bad sina lärjungar att be.

Effekterna av det löfte som var så stark att för generationer människor var förkunna det var bara runt hörnet. Jesus hade sagt att det var på sidan. Men han hade inte sagt hur det skulle komma. Lukas skriver Agerar för att berätta för oss inte bara att Jesus meddelade rike, men också att löftet uppfylls. Kyrkan är en del av det löftet. I den utsträckning det är sant: Jesus lovade himmelriket och Gud sände Kyrkan. Det löfte som inte uppfylls av ett enda slag, som det var, men i två steg. Först Kyrkan och sedan den totala uppfyllelsen av visionen. Kyrkan är inget annat än den plats inom vilken och genom vilken den rike kommer till stånd. Det är inte i sig det rike som om det, i sig, incorporated Gud och var lite av fullkomlighet på jorden. Vi vet att detta inte är sant. Men det vittnen till vision och lever av det. Visionen är Kyrkans verkliga agendan liksom dess hopp. Anden är en gåva som gör det möjligt för Kyrkan att uppfylla denna agenda. Du och jag är platsen för löftet om himmelriket nu. Men i slutändan riket är Guds rike, Guds ansträngning, Guds gåva är det. Vi uppmanas inte att tillskansa sig Gud, men att dela med sig av sitt syfte, och genom sin Ande blir hans agerande i världen.

De två steg uppfyllelsen av löftet i riket innebär att vi inte springa ifrån smärtan. Vi gråter med dem som gråter. Vi sörjer med dem som sörjer. Vi går med Jesus gråter över Jerusalem. Vi vägrar att ta populära religiösa alternativ som låtsas att Jesus aldrig lovat en sådan kungariket och låtsas att Gud inte är gud. Smärtan kvar så länge visionen är inte uppfyllt. Varje gång vi närmar oss Herrens bord förkrosselse ligger framför oss och visionen är ånyo. Eftersom det är Herrens bord och Herrens värld vi får näring att möta smärtan. Näring av smärta och av löftet, att vi ser på världen omkring oss och inom oss, och vi ber med lärjungarna: “Herre, skall du i denna tid återupprätta riket åt Israel?” Och vi hör Jesu svar: “Det är inte er att veta tider eller stunder som Gud har satt upp på sin egen myndighet. Men ni skall få kraft när den Helige Ande kommer över er och ni skall vara mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och till den yttersta ändar.” I den fortsatta studier vi ska undersöka vad det innebär. Visionen kvarstår; smärtan är verklig. agendan är tydlig: Anden är med oss, och Gud är Herre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *